Güncelleme:
Uluslararası İşgücü Genel Müdürlüğü uygulamasına göre Süresiz çalışma izni belgeleri çalışma izni başlangıç tarihi itibarıyla her beş yılın sonunda yenilenmesi gerekmektedir. Belge yenileme başvurusu süresiz çalışma izni başlangıç tarihinden itibaren beş yıllık sürenin dolmasından önceki altı ay içerisinde ve her halükarda süre dolmadan yapılmalıdır.
Türkiye’nin taraf olduğu ikili veya çok taraflı sözleşmelerde aksi belirtilmediği sürece, Türkiye’de en az 8 yıl kesintisiz ve yasal olarak ikamet eden ve en az 6 yıl yasal olarak çalışmış yabancılara süresiz çalışma izni verilebilir.
İç piyasadaki durum ve çalışma hayatındaki gelişmeler dikkate alınmadan, herhangi bir işletme, meslek ya da coğrafi alan sınırı olmadan yabancılara süresiz çalışma izni verilebilir.
Yabancının en az 8 yıl yasal ve kesintisiz olarak Türkiye’de ikamete etme şartı değerlendirilirken öğrenim süresi dikkate alınmaz. Buna karşın yabancının beraberinde Türkiye’ye gelen ve ülkede ikamet eden eş ve çocuklarının öğrenim süresi ikamet süresi olarak değerlendirilir.
Yabancının Türkiye’de en az 6 yıl yasal olarak çalışmış olduğunu kanıtlaması için ilgili kurumlardan belge sunması gerekir. Bu belge, süresiz çalışma izni başvuru yapılırken Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’na sunulur.
Süresiz çalışma izni almış bir yabancı, iş yerinin ya da iş yeri adresinin değişmesi halinde bu durumu maksimum 15 gün içinde Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’na bildirmelidir.
Turkuaz Kart Nedir?
2017 yılında yabancılara süresiz çalışma ve ikamet izni tanıyan “Turkuaz Kart” uygulaması yürürlüğe girdi. Turkuaz Kart’a sahip olacak kişilerde eğitim düzeyi, maaş, mesleki bilgi, iş tecrübesi, bilim ve teknolojiye yapılacak katkı gibi şartlar aranır.
Türkiye’de süresiz çalışma ve ikamet hakkı tanıyan, kişinin yakınlarına da ikamet hakkı sağlayan Turkuaz Kart şu kişilere verilebilir:
- Eğitim düzeyi, maaş, mesleki bilgi, iş tecrübesi, bilim ve teknolojiye yapılacak katkı gibi nitelikleri açısından yüksek nitelikli iş gücü olarak değerlendirilen yabancılar,
- Yatırım ve ihracat düzeyi, sağlayacağı istihdamın büyüklüğü, bilimsel ve teknolojik gelişmelere yaptığı katkı ve benzeri özellikleri açısından yüksek nitelik yabancı yatırımcılar,
- Bilim, sanayi ve teknoloji alanlarında uluslararası olarak ülke menfaatlerine katkı sağlayabilecek yabancı bilim insanları ve araştırmacılar,
- Kültüre, sanatsal ve sportif açıdan Türkiye’nin ve Türk kültürünün uluslararası olarak tanımına katkı sağlayan, Türkiye’nin menfaatlerine ilişkin uluslararası düzeyde faaliyette bulunan yabancılar
Turkuaz Kart Başvurusu Nasıl Yapılır?
Turkuaz Kart başvurusu, yurt içinde doğrudan sistem üzerinden, yurt dışında yabancının vatandaşı olduğu veya yasal olarak bulunduğu ülkedeki Türk dış temsilciliği aracılığıyla yapılır. Yurt dışından yapılan başvuruya ilişkin belgeler Türk dış temsilciliğince elektronik ortamda Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına iletilir.
Türkiye’de yasal olarak bulunan yabancı, yurt içinden de yabancı kimlik numarası ile internet ortamında doğrudan başvuru yapabilir.
Bunlara ek olarak Turkuaz Kart başvurusu, yurt içi ve yurt dışından yabancı adına yetkili aracı kurum tarafından da yapılabilir.
Turkuaz Kart Başvurusu İçin Hangi Belgeler Gereklidir?
- Başvuru dilekçesi,
- Yabancıya ait pasaport veya pasaport yerine geçen belgenin sureti,
- Varsa ilgili kamu kurum ve kuruluşundan alınan uygunluk belgesi,
- Nitelikli iş gücü olarak değerlendirilen yabancının diploması, özgeçmişi, mesleki tecrübelerini gösteren belgeler, anadili dışında bildiği diğer dilleri gösteren resmi belgeler,
- Nitelikli yatırımcı olarak değerlendirilen yabancının yapacağı yatırımın büyüklüğünü, niteliğini, faaliyet gösterilen bölge ve sektörleri gösteren belgeler,
- Bilim insanı ve araştırmacı olarak değerlendirilen yabancının diploması, akademik kariyerini ve unvanını gösteren belge, sahip olduğu lisans ve patent bilgileri ve akademik çalışmaları,
- Kültürel, sanatsal ve sportif faaliyetlerde bulunan yabancıların başarılı olduğunu gösteren belgeleri,
- Türkiye’nin tanıtımına katkı sağlayabilecek yabancıların da uluslararası düzeyde yürüttükleri faaliyetlere dair belgeler başvuru esnasında sisteme yüklenmelidir.
Süresiz Çalışma İzni Yenileme (Uzatma)
2 Şubat 2022 tarihli ve 31738 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Uluslararası İşgücü Kanunu Uygulama Yönetmeliğinin 28 inci maddesinin 4 üncü fıkrası gereğince süresiz çalışma izni olan yabancıların çalışma izni belgelerini, izin başlangıç tarihi itibarıyla her beş (5) yılda bir yenilemesi gerekmektedir. Bu kapsamdaki yabancıların Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içerisinde (2 Şubat 2023’e kadar) başvurularını yapmaları zorunludur.
Süresiz çalışma izni belgelerini yenileme yükümlülüğünü yerine getirmeyen yabancıların izinleri ise 6735 sayılı Uluslararası İşgücü Kanunu ve bu Kanunun Uygulama Yönetmeliğinin ilgili hükümleri uyarınca iptal edilecektir.
Başvuru Süresi
Belge yenileme başvurularının beş yıllık sürenin dolmasından önceki altı ay içerisinde ve her halükarda süre dolmadan yapılması gerekmektedir.
Başvuru Adresi
Bu kapsamda olan yabancıların https://ecalismaizni.csgb.gov.tr adresinden giriş yaparak “Süresiz Çalışma İzni Kart Yenileme İşlemleri” menüsünden elektronik imza ile başvurularını yapmaları gerekmektedir.
Başvuru Belgeleri
Başvuru belgelerine yabancıya ait biometrik fotoğraf, güncel pasaport sureti ile mevcut süresiz çalışma izni belgesinin eklenmesi gerekmektedir.
Değerlendirme Esasları
Süresiz çalışma izni belgesini yenileme başvurusu değerlendirilirken yabancının sosyal güvenlik yükümlülüklerini yerine getirip getirmediği ve güncel işyeri bilgilerine ilişkin hususlar dikkate alınmaktadır.
Yenileme Ücreti
Süresiz Çalışma İzni Hakkında Bilinmesi Gereken Diğer Hususlar
Süresiz çalışma izninin iptalini gerektiren durumlar, süresiz ikamet izninin iptalini gerektiren durumlarla aynıdır. Türkiye’de kalan yabancı; sağlık, eğitim ve ülkesindeki zorunlu kamu hizmeti haricinde kesintisiz bir yıldan fazla süreyle Türkiye dışında bulunursa çalışma izni iptal edilir.
Yabancının kamu düzeni ve güvenliğine ciddi tehdit oluşturması durumunda, iptal edilen ikamet izinleri için tekrar başvuruda bulunulamaz.
22 Comments
Leave A Comment
İlginizi Çekebilir
Kurumsal danışmanınız olalım
Bizi aramak için 444 7 284
Şirketimiz en kısa zamanda sizinle iletişime geçecektir.
Merhaba, hi. bir kaynakta süresiz çalışma izni başvurusu nasıl yapılır diye bilgi bulunmuyor. Merak ettiğim, bu başvuruyu şahıs kendisi mi yapıyor yoksa çalıştığı veya çalışacak firma mı? Benim uzun dönem oturma iznim var ve anladığım kadarıyla ilk şartlardan biriside budur. Şuan bir firmada çalışıyorum ve bir sene daha çalışma iznim var. Fakat bu süresize başvuru yapmak istiyorum ama nereden nasıl başlayacağımı maalesef bilemiyorum. Bu konuda yardımcı olabilir misiniz lütfen.
Merhaba. Merak ediyorum, Süresiz çalışma izninin amacı nedir? Bunun için sadece işverenin başvurabileceğinden bahsetmiştiniz. Çalışanları başka bir yerde de çalışırsa kaç işveren iyi olacak? Bana öyle geliyor ki kimse bu izni alamayacak. Türkiye’de 8 yıl çalıştıktan sonra vatandaşlık dışında işçi olarak başvurulabilecek bir şey var mı biliyor musunuz? Yardımın için minnettarım.
Merhaba, haklısınız, kesin olmamakla beraber Turkuaz kart a başvuru imkanı olabilir.
Sitemiz içeriklerinden ve sorularınıza verdiğimiz cevaplardan memnun musunuz? Ata Kurumsal Danışmanlık geri bildiriminizi öğrenmek istiyor. Profilimize bir yorum gönderin. https://g.page/r/CT9i2JXthUlOEAI/review